top of page
  • Forfatterens bildeScott Burns-Thomson

Ny rekord i januar!


Scott Burns-Thomson, Remi André Wangen
Scott Burns-Thomson, Remi André Wangen

PRESSEMELDING


89 % økning i bestillinger i januar. Vi tror på rekord i 2023!


Flere og flere får øynene opp for felgreparasjon som et lønnsomt alternativ til nye felger ved kosmetiske skader. Driftssjef Scott Burns-Thomson og daglig leder Remi André Wangen merker at sesongen starter stadig tidligere. I januar har det vært en økning i bestillinger på 89 % målt opp mot foregående år. Nå tror de 2023 blir et år for nye rekorder.


- Vi så i fjor at det var god flyt helt fra begynnelsen av januar. Og da er det ekstra gledelig å se at vi har hatt en massiv økning i antall bestillinger i år sammenlignet med fjoråret. Mange dekkhotell har gjort en god jobb under høstens hjulskift, og de står for en stor andel av ordrene. Vi ser nemlig at økt bruk av dekkhotell og felgreparasjon går hånd i hånd, sier Scott Burns-Thomsen, driftssjef hos Felgteknikk.

- Mens man tidligere la felgene ned i boden, og glemte dem til rett før de skulle på bilen igjen, har vi helt andre muligheter når vi jobber med dekkhotellene. Nå går produksjonsanlegget vårt for fullt og tilgangen på sommerfelger er god, forklarer han.


Da Scott og Burns-Thomson Holding AS tok over Felgteknikk i 2012 var VW Golf Norges mest solgte bil. I 2022 var det Tesla Model Y som toppet salgsstatistikken. Endringen i biltype har også gjort at vanlige felgdimensjoner i dag er noe helt annet enn tidligere. En ny Model Y kommer med 19-tommer som standard, en felgstørrelse som var forbeholdt de største og mest eksklusive bilene for noen år tilbake.


- At større og flottere aluminiumsfelger er blitt allemannseie bidrar til at felgreparasjon har blitt en mer aktuell tjeneste enn tidligere. Vi har til enhver tid mange Tesla-felger hos oss i Råde, og med eksplosjonen av store familievennlige elektriske SUVer er det ikke lenger bare felgene fra de mest eksklusive bilene som finner veien til oss. For oss som har to avanserte CNC-maskiner gjør også trenden med maskinerte felger til at vi ser svært lyst på framtiden for felgreparasjon, sier Scott.


Gjør det billigere å levere inn én felg I juli 2022 begynte Remi André Wangen som ny daglig leder for Felgteknikk. Helt siden han startet har han hatt mange kundemøter og gode samtaler med bransjen. Felgteknikk har sett på hvordan logistikken og arbeidsflyten kan bli bedre, og hvordan de kan unngå at det oppstår flaskehalser ved at alle oppdrag kommer rett før hjulene skal på. Remi André mener likevel det blir liggende igjen et stort potensial for økt business på dekkhotellene rundt om i Norge, på grunn manglende rutiner og planlegging hos disse.


- Det er veldig mange dekkhotell og forhandlere som er flinke til å tilby felgreparasjon til sine kunder. Men jeg opplever også at det noen steder er litt mangel på kunnskap og rutiner. Det er mange dekkhotellkunder som med hell kunne fått tilbud om felgreparasjon rett etter hjulskift. Samtidig krever det at det er på agendaen og at det legges en plan. Vi ser at dekkhotellene som tar bilder av skadene, og sender tilbud kort tid etter hjulskift får en mye høyere akseptrate enn de som ikke har like klare rutiner. Her er det mye penger å tjene, sier Remi André Wangen.


Endret prisstruktur

Når Felgteknikk reparerer en skade gjør de i praksis en full renovering av felgen. Det gjør at en reparert felg ofte fremstår som nyere og flottere. Derfor anbefaler Felgteknikk alltid å levere inn minst to felger til reparasjon for å unngå synlige fargeforskjeller. Likevel velger de fleste å sende inn kun den skadede felgen. Felgteknikk har derfor valgt å justere prisene sine og går over til en flat prisstruktur.


- Vi har nylig gjort en prisjustering slik at reparasjon av én felg har blitt opptil 14 % rimeligere. Det håper og tror vi vil gjøre det enda mer aktuelt for de med de minste og rimeligste felgene å sende felger til reparasjon. Vi tror også det vil gjøre det lettere å kommunisere klare og tydeligere priser til privatkunder, forklarer Remi Andrè Wangen.


Gjeninnfører egen transport

Felgteknikk har satt nye rekorder på felgreparasjon hvert eneste år de siste årene. Fjoråret var ikke noe unntak. Mens de i 2021 reparerte 5164 felger ble det reparert 5729 felger i 2022, en økning på 11 %. Med god dialog med bedriftskunder, god start på året, endret prisstruktur og snart egen transportløsning ser Remi Andrè Wangen for seg ny rekord i 2023.


- Vi er alltid ute etter å forbedre oss og gjøre det enklere å benytte seg av våre tjenester. Vi hadde tidligere en egen bil som hentet felger i Oslo og omegn. Vi har fått tilbakemeldinger om at den tjenesten har vært savnet. Ny varebil er på plass, og nå er vi i gang med ansettelse av sjåfør.

Kombinert med den landsdekkende logistikken vi har med GF Logistikk er vi sikre på at alle som velger å ta felgreparasjoner hos vil få en god opplevelse. Felgreparasjon har tradisjonelt vært et sesongprodukt, men med den gode dialogen vi har med dekkhotellene og bedret logistikk er vi på god vei til å maksimere produksjonskapasiteten. 2023 har startet godt, og jeg tror det blir et veldig bra år for oss, avslutter Remi Andrè Wangen.

Siste innlegg
bottom of page