top of page
  • petterdanielsen

Felgreparasjon øker verdien på bruktbiler

Delelageransvarlig, Espen Nordlie i Jensen & Scheele Bil og daglig leder Scott Burns-Thomson i Felgteknikk.

Jensen & Scheeles bruktbilavdeling bruker Felgteknikk til å øke salgsverdien på bilene sine. Felgteknikk er spesialister på felgreparasjon og reparerer felger til en brøkdel av prisen det ville kostet å kjøpe nye felger.


De siste årene har biler fått stadig dyrere felger og hos Jensen & Scheele i Halden får de ofte inn bruktbiler med kantkjørte eller ødelagte felger.


Å erstatte disse med helt nye felger er både dyrt og lite bærekraftig. Hos Felgteknikk i Råde kan de reparere felger for en betydelig mindre sum enn det en ny felg koster.


Jensen & Scheele har virkelig benyttet seg av dette og på den måten øker de salgsverdien på bruktbilene de selger, samtidig som de holder kostnadene nede.


– Det har svært mye å si for både kunden og oss at vi kan tilby bruktbiler med strøkne felger, sier Espen Nordlie, delelageransvarlig i Jensen & Scheele.


Det siste året har Jensen & Scheele sendt over 300 felger til reparasjon hos Felgteknikk. Det utgjør en besparelse i millionklassen, sett opp mot hva nye felger ville kostet.


– Når dette i tillegg gjør at nye felger slipper å produseres og sendes fra andre siden av kloden, er dette vinn-vinn.


Tilbud til verkstedkunder også

Nordlie har også svært god erfaring med å sende felgene til biler som er inne til reparasjon til Felgteknikk.


– Om man bruker mye penger på bilen sin vil de fleste være interesserte i å ha fine og nærmest nye felger, og vi opplever at kundene våre blir svært glade for at vi tilbyr dem denne muligheten, sier Nordlie.


Som nevnt har felgene i den norske bilparken blitt finere og dyrere de siste årene, i takt med økningen av andelen elbiler. Det gjør at vekstpotensialet og behovet for felgreparasjon er stadig økende.


– Når du har brukt mye penger per felg er det ofte ønskelig at disse skal fremstå på best mulig vis, sier Scott Burns-Thomson, daglig leder i Felgteknikk.


– Hos Felgteknikk forskjellsbehandler vi ikke. Det som avgjør prisen hos oss er størrelse på felg, om den er hellakkert eller har maskinert front, om den leveres med eller uten dekk og om den er rund eller har behov for retting før lakkprosessen settes i gang. Ikke hva felgen i utgangspunktet koster.


Trafikksikre reparasjoner

Felgteknikk utfører utlukkende trafikksikre reparasjoner. På tross av at de aller fleste felger kan bli nærmest som nye hender det at felgreparasjon likevel ikke er mulig.


Andre ganger kan det være utfordrende å kun reparere én felg fordi fargeforskjellen kan bli stor når du setter en slitt felg på samme side som en som er renovert.


En annen utfordring kan være om maskinerte felger har for lite gods igjen på felgen. Da kan den beste løsningen være å pulverlakkere alle felgene, noe som Felgteknikk har spesialisert seg på. Dette kan gi et veldig godt resultat.


Tilbyr mange forskjellige tjenester

Felgteknikk tilbyr mange tjenester innenfor felgreparasjon. De mest populære tjenestene er:

  • Reparasjon av hellakkerte felger (ensfargede felger)

  • Reparasjon av maskinerte felger (felger med en polert framside eller kant)

  • Fargebytte (Stort fargeutvalg, ingen ekstra kostnad)

  • Oppretting (urunde felger, skjevheter)

  • Dekktjenester (dekkomlegg, balansering, lapping)


Felgteknikk tilbyr også henting av felger i Stor-Oslo og Østfold, samt henting og levering av biler.


Delelageransvarlig Espen Nordlie i Jensen & Scheele Bil, daglig leder Scott Burns-Thomson og driftsleder Tom Arild Olsen i Felgteknikk.

Øk din fortjeneste, du også

I 2023 var snittprisen per reparerte felg 2 200 kroner. Ved 500 felgreparasjoner i året gir det 1,1 million i økt omsetning og 220 000 kroner i potensiell fortjeneste.


Fra 1. januar 2024 styres prisene av to produkter, A og B-prioritering:

  • A er for bruktbil, verksted og forsikring

  • B er for dekkhotell


I tillegg har Felgteknikk et bonusprogram som gir tilbakebetaling avhengig av årlig omsetning. Bonus utbetales i januar påfølgende år.

Siste innlegg
bottom of page